Bine ați venit la  ECONOMISTUL!
Săptămânalul comunității economico-financiare din România

Revista Economistul te ține la curent cu ultimele știri, informații, articole și analize din domeniile economic, financiar, academic național și internațional.

cultură
și civilizație economică abonamente
Fii alături de noi în mediul social online și devino fanul nostru pe rețelele de socializare!

Economistul.ro folosește cookie-uri
Cookie-urile sunt fișiere text stocate pe calculatorul dvs. pentru a face experiența navigării pe site mai eficientă și mai plăcută.
Prin continuarea navigării, confirmați că sunteți de acord cu folosirea cookie-urilor - află mai multe despre cookie-uri
Mergi sus
ECONOMISTUL
arhivă
print
a+
a-

15 ani de mari privatizări
Ce mai trebuie spus sau ce a mai rămas de făcut?

Economistul nr. 35-36, 23 septembrie 2013

15 ani de mari privatizări Ce mai trebuie spus sau ce a mai rămas de făcut?

În numărul de față încheiem „serialul” nostru consacrat transferurilor de proprietate din sectorul public în cel privat în 1998, considerat, la vremea respectivă, decisiv pentru soarta tranziției spre economia de piață în România. Timpul și-a spus, de un deceniu și jumătate, cuvântul: ceea ce părea de neacceptat la vremea respectivă (eșecul programelor guvernamentale în domeniu) s-a dovedit a reprezenta doar un banal „episod” dintr-o istorie ale cărei lecții sunt învățate și însușite rareori.

INFLAȚIA DE STRATEGII ȘI DEFICITUL DE REZULTATE. La finalul anului 1998, autorul acestor rememorări a avut, în calitate de gazetar la „Economistul”, o lungă convorbire cu proaspătul președinte al Fondului Proprietății de Stat (FPS), Radu Sârbu. Universitar de la Cluj-Napoca, reputat cercetător în domeniul fizicii, figură rasată, interlocutorul nostru s-a dovedit a fi plin de optimism în privința perspectivelor privatizărilor din România, experiența anului 1998 sugerându-i numeroase argumente în favoarea unor soluții salvatoare. N-a fost să fie până la expirarea propriului mandat în fruntea instituției create pentru a „termina” cu privatizările în maximum 7 ani. Era termenul limită care expira taman în... 1998.

Ideea principală desprinsă din convorbirea evocată consta în corelarea celor două mari procese de reformă, RESTRUCTURAREA și PRIVATIZAREA. Întrucât majoritatea covârșitoare a privatizărilor programate pentru 1998 se localizau în industrie, marea dilemă viza modalitatea de rezolvare a problemelor de ordin financiar. Când, în 1993 (iată, se împlinesc, în 2013, două decenii de la acel moment), Guvernul Văcăroiu instituia contractul de management, se spera că tocmai depășirea dificultăților de ordin financiar va reprezenta ținta posibil de atins a directorilor de întreprinderi industriale. Or, contractele de management se dovediseră mai peste tot simple „petice de hârtie”.

Datoriile majorității întreprinderilor au crescut exponențial, blocajul financiar reprezentând regula și nu excepția. Radu Sârbu se declara hotărât împotriva solicitărilor tot mai numeroase venite din partea managerilor de a se acorda noi termene pentru finalizarea proceselor de restructurare. El a explicat autorului acestor rememorări că, în realitate, pierderile au fost acumulate, aproape în totalitatea lor, din exploatare, nu ca efect al inflației sau al altor factori macroeconomici. Pur și simplu, managementul era neperformant, nu ca o consecință a deficitului de competență, ci a celui de responsabilitate. Practic, lipsa de performanță era indusă deliberat prin căpușarea majorității întreprinderilor din sectorul public.

La rândul lor, managerii nu oboseau să afirme că, potențial, întreprinderile pe care le conduceau erau profitabile și că era exclusiv o chestiune de timp pentru a se redresa semnificativ. Insistăm asupra acestui „duel” între conducerea FPS și managerii din industria neprivatizată, deoarece, acum, în 2013, toată tevatura cu instituirea managementului privat în sectorul public al economiei seamănă izbitor cu „întâmplările” din urmă cu 15 ani. Ne legănăm în iluzii dacă ne imaginăm că așa-zisul „management privat” reprezintă soluția salvatoare.

În pofida a nu mai puțin de 40 de strategii sectoriale, restructurarea și privatizarea băteau pasul pe loc. În aceste circumstanțe, producția industrială își continua căderea. În 1998, a scăzut cu peste 17 la sută față de 1997, ceea ce reprezenta încă un record în materie. O contracție și mai puternică a cunoscut industria prelucrătoare, care avea o pondere considerabilă pe ansamblul ramurii. Nimic din ceea ce prevedeau strategiile din sfera restructurării nu se realiza, deși multe măsuri prezentau caracteristicile unor evaluări realiste. Nu era în interesul celor mai mulți manageri ca lucrurile să se îndrepte în direcția cea mai bună; mai existau resurse în sectorul public încă neintrate în buzunare private pe căi oculte; privatizarea de facto purta toate semnele definitorii ale ilegalităților. Astfel, PRIVATIZAREA în sens legal și legitim economico-social putea să aștepte mult și bine. Până devenea lipsită de obiect. Aceasta reprezenta, cu adevărat, caracteristicile unei strategii viabile.

[...]

Pentru acces complet la articol vă rugăm să vă abonați.

Cuvinte cheie: memorial | privatizare
comentarii
arhivă

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!
comments powered by Disqus


articole
din aceeași categorie
arhivă

Încheiem, în numărul de față, scurtul „serial” dedicat situației bugetare a României la cumpăna anilor 1989-1990, în condițiile binecunoscute, determinate de dramatica schimbare de regim politic în România, schimbare pe care autorul acestei retrospective a trăit-o (și, îndrăznește să spună, cu o participare notabilă), la cea mai mare intensitate, în calitate de coordonator al emisiunilor Televiziunii Române în zilele de 22, 23 și 24 decembrie, în urmă cu 24 de ani („Revoluția română în direct”).

S-a reținut, credem, din „episodul” precedent că, practic, România s-a aflat la cumpăna anilor 1989-1990 fără un buget național. Înlăturarea regimului antedecembrist a produs nu numai o ruptură politică radicală cu stările de fapt dinainte de 15 decembrie 1989 (când a început mișcarea revoluționară din Timișoara), ci și o dezorganizare profundă a întregii activități economice și sociale.

Cel puțin două argumente vin în sprijinul ideii publicistice de a se evoca stările de fapt de la finalul anului 1989 dintr-o perspectivă să-i zicem „bugetară”: pe ordinea de zi a vieții politico-economice actuale se află procedura de adoptare a proiectelor de buget pentru anul viitor, numeroase experiențe în materie din trecutul mai îndepărtat și mai apropiat fiind folositoare și în prezent; împlinirea, în decembrie, a 24 de ani de când s-a pus capăt regimului totalitar în România.

Încheiem, în numărul de față, „serialul” dedicat împlinirii unui secol de la momentul întemeietor reprezentat de lansarea inițiativei privind organizarea primului Congres al economiștilor români. Încheiem, de fapt, un demers preliminar, deoarece – cum am „descoperit” pe parcurs – există un bogat material documentar (referitor la modul în care au înțeles și au acționat economiștii din țara noastră să se organizeze), material care își așteaptă „investigatorii”.

Atât anii marii crize mondiale, cât și perioada care a marcat intrarea României în ciclul revenirii la trendul dezvoltării „normale” au relevat necesitatea ca formele de organizare și afirmare profesională ale economiștilor să se adapteze condițiilor în continuă schimbare.

Pe măsură ce avansăm în investigațiile menite să descopere fapte și date referitoare la tentativele de unire a forțelor economiștilor români în vederea afirmării lor mai puternice în spațiul public intern și extern – ca vector al modernizării țării –, constatăm că merită să fie puse în discuție teme neidentificate la începutul demersului nostru. La câteva dintre acestea ne vom referi în „episodul” de față.

Împlinirea unui secol de la inițierea primului Congres al economiștilor români este, incontestabil, un foarte bun prilej de a evoca momente definitorii ale procesului de constituire a unei organizații profesionale, la scară națională, a economiștilor români. În același timp, este un moment extrem de favorabil pentru abordarea modalităților prin care comunitatea noastră profesională din prezent (2013) poate să acționeze – pe temelia unor valoroase tradiții – tot în forme organizate, coerente pentru realizarea unor obiective comune.

AGER, Banca Națională a României și, individual, unii colegi de breaslă s-au aplecat asupra momentului aniversar care poate constitui o mare oportunitate pentru regândirea modalităților de acțiune ale comunității economice din țara noastră în vederea afirmării ei ca o voce mai puternică, distinctă în întreaga societate actuală și din viitorul previzibil. Deocamdată, pe măsură ce tema este aprofundată în „Economistul”, constatăm că există încă prea multe „pete albe” care impun un efort mai mare de investigare a trecutului mai îndepărtat sau mai apropiat.

În timp ce, deopotrivă, retrospectivele și prospectivele pendulează între un trecut idealizat și un viitor ideal, realitățile prezentului readuc în prim-plan, fie și numai în sferele de activitate ale profesiei de economist (cu toate ramurile și... rămurelele ei), tema solidarității de breaslă.

„Serialul” dedicat împlinirii unui secol de la lansarea ideii de a se organiza primul Congres al economiștilor români a demarat în numărul precedent al revistei noastre sub semnul emblematic al personalităților care au declanșat generosul demers. Se încununa, astfel, o perioadă relativ îndelungată în care modernizarea economico-socială a României era, deopotrivă, cauza și efectul acțiunii unei comunități profesionale în continuă ascensiune, generatoare de valoare adăugată în științele, în instituțiile de învățământ și în practica nemijlocită din lumea afacerilor.

editorial Capitalul are roți, el vine singur dacă nu-i așternem gropi în față. Capitalul are roți și fuge ușor de un Stat-barieră. citește mai mult
analiticAți auzit de fractali? Ia uitați-vă la copaci! Ce vedeți? Niște structuri asimetrice, dar repetitive? Fractal este – potrivit definiției pe care o poate găsi oricine pe wikipedia – „o figură geometrică fragmentată sau frântă, care poate fi divizată în părți, astfel încât fiecare dintre acestea să fie (cel puțin) o copie miniaturală a întregului”. Termenul a fost introdus, în 1975, de Benoit Mandelbrot și provine din latinescul fractus, care înseamnă „fracturat” sau „spart”.
analiticÎn proiectul de buget pe anul 2016 al noului cabinet Dacian Cioloș, bugetul Serviciului Român de Informații (SRI) înregistrează o creștere spectaculoasă de aproape 20%, de la 1,55 miliarde lei în anul curent la 1,85 miliarde anul viitor. Această creștere bugetară extraordinară vine după o serie de impresionante creșteri succesive în cei doi ani precedenți, astfel încât din 2013 bugetul serviciului intern de informații sau de securitate a țării – sau, în orice caz, bugetul principalului serviciu interior de informații și securitate, că mai sunt câteva – a crescut cu nu mai puțin de 60%!
analiticSe discută, în ultimul timp, tot mai mult și mai insistent despre marile nereguli și abuzuri comise în procesul retrocedării bunurilor imobiliare (terenuri agricole, păduri, clădiri) naționalizate sau confiscate în timpul regimului comunist dictatorial. Pe măsură ce se înmulțesc dezvăluirile făcute de mass-media privind jaful nerușinat asupra patrimoniului național, crește nedumerirea și, totodată, indignarea opiniei publice autohtone, incapabilă să înțeleagă cum a fost posibil ca legi menite să repare marile nedreptăți, daunele (...)
Articole recomandate
Citește online varianta digitală
ECONOMISTUL nr. 16-17, 2016
Economistul 16-17, 14 octombrie 2016
Evenimente ASPES
Curs valutar
Social media
Alpha Bank
Alpha IMMpremier
Alpha IMMpremier
Alpha IMM Import-Export
Alpha IMM Import-Export
  • CECCAR
  • ASE
  • AFER
  • ROMSILVA
  • CAFR
  • BNR
  • ANAF
  • Curtea de Conturi
  • InterAgro
  • Catena
  • ICR
  • FNGCIMM
  • FRC
  • FRGC
  • Ministerul Economiei
  • SIF Banat-Crișana
  • AlphaBank
  • AOAR
  • PRO INVEST
  • Dignitas
  • The Money Channel
  • The Money Channel
  • Revista Audit Financiar
  • Revista PRACTICI DE AUDIT
  • Informația legislativă de care ai nevoie
  • Energy Report
  • Economia Online
  • Amfiteatru Economic
  • Œconomica
  • AIESEC
  • ASER
  • Hyperion
  • ISMB
  • Manpres
  • MailMan


rubrici ECONOMISTUL
Afaceri globale Am citit pentru dumneavoastră Business Cercetare, dezvoltare Dosar Finanțare Fonduri europene În dezbatere Macroeconomie Punctul pe I